Elektromobilizmus

Autor: Peter Orosz | 31.8.2015 o 22:19 | (upravené 31.8.2015 o 22:25) Karma článku: 9,95 | Prečítané:  215x

Elektromobily to nikdy nemali ľahké. Aj napriek pokroku v oblasti akumulátorov sa stále nemôžu rovnať konvenčným spaľovacím automobilom. Ich zmysel je značne limitovaný, nie však úplne stratený. 

Začiatkom 20. storočia boli elektromobily vytlačené autami so spaľovacím motorom. Vtedy to dávalo celkom logiku. Palivo bolo za babku. Nemuseli ste ani nosiť na nákup koňa, ktorý by vás musel odtiahnúť domov. Taktiež odpadávala nutnosť vykradnúť banku, ak ste si jeden chceli zadovážiť. Po veľmi krátkom "konkurenčnom boji" elektromobily v 30. rokoch takmer úplne vymreli.

Všetko sa začalo radikálnejšie meniť až začiatkom nového storočia. Príchodom Moniky F. Beňovej a ekomentálov hádzajúcich sa pod kolesá áut za záchranu sveta pred globálnym oteplovaním začali automobilky aj napriek nie veľkým úspechom z minulého storočia uvažovať nad elektrickým automobilom. 

Japonci to skúsili zľahka. Vedeli, že adaptovať sa na elektromobil nebude ľahké, a preto nám priniesli niečo medzi konvenčným automobilom a elektromobilom. Auto na ktorom si vieme predstaviť aké to je žiť s elektromobilom, ale s menším dopadom na náš každodenný život. Priniesli nám hybridnú Toyotu Prius. Tá, aj napriek veľkej popularite nesplnila to, čo si od nej hospodská verejnosť sľubovala. Nízku spotrebu paliva. Prius sa napokon stal len akýmsi módnym doplnkom amerických hviezd, ktoré jeho kúpou prezentovali svoj eko-imidž a mohli sa naďalej zúčastňovať rôznych charitatívnych akcií.

Reakcia na predajný úspech Toyoty Prius na seba nenechala dlho čakať a krátku chvíľu na to začali automobilky chŕliť do sveta konkurenciu, medzi ktorou sa začali objavovať aj plnokrvné elektromobily. Tesla, Nissan, Renault, Mercedes, BMW, VW.... mohol by som pokračovať veľmi dlho. Všetky elektromobily však trápia rovnaké problémy ako ich predchodcov. Váha,cena a dojazd. Aj napriek tomu, že všetky tieto faktory sa neustále vylepšujú, stále je to kompromis na štyroch kolesách v takmer každej oblasti života motoristu.  

Najlacnejší elektromobil u nás je VW e-Up! (ten výkričník má v názve) s približným dojazdom 160km za 23 tisíc €. Ten dojazd 160km bol pritom počítaný ľuďmi v bielom plášti s veľmi silnými dioptriami, ktorí dlhlo nevideli denné svetlo. Inak povedané, dojazd je nereálny. Stačí ak sa ochladí, začne fúkať protivietor, zapnete 2-3x stierač a hneď tam máte 110km. To znamená, že si budete musieť večer nabiť auto, samozrejme ak nežijete v paneláku, pretože zhadzovať predlžovačku z piateho poschodia nie je veľmi praktické a stráviť každý deň v Auparku nabíjaním taktiež. Nepoteší ani fakt, že náš sociálny štát nedisponuje žiadnymi úľavami pre ľudí uvažujúcich nad kúpou elektroauta. Pritom vo väčšine ostatných štátov EU štát poskytuje úľavy na cestnú daň, bonus od štátu či parkovanie zdarma! Najväčšou útechou súčasných elektromobilov je cena za nabíjanie. 2-3€, prípadne zadarmo z nejakej stanice.  Neviem či je to dostatočný argument na to, zaobstarať si podobné vozidlo. Možno ak máte na stole zvyšných 20 tisíc a žijete v dome, blízko centra.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.


Už ste čítali?